Espectacle participatiu en el qual raonarem els moviments i estructures que construeix el sabó dins de cèrcols, gàbies, cordes i políedres.
- de 1r d'Educació Primària fins a 2n d'ESO
- Grups de 25 o 30 alumnes com a molt segons el nivell.
- Durada: 1 h 30 min
Què farem al taller?
Quina forma tenen les bombolles de sabó? Sempre…? I si construíssim una bombolla de sabó dins un cub? I dins d’una piràmide? I, sobretot: per què?
Descobrirem com funcionen les bombolles de sabó, el concepte de mínima àrea, repassarem concepte de geometria bàsica, com angles i polígons, i connectarem el sabó amb l’arquitectura moderna, amb l’optimització i amb la gastronomia de Ferran Adrià.
Més informació de l'activitat
Necessitats d'espais i de materials
Les bombolles quan esclaten deixen aigua ensabonada, recomanem posar un plàstic o una tela a terra i apartar tot el que es pugui fer malbé.
A la vegada preparar tovalloles i estris per eixugar el terra i evitar relliscades.
La sala no ha de tenir corrents d’aire.
Cal una pantalla o paret per projectar i dues taules impermeabilitzades.
Tot l’altre material inclòs el projector el portarà l’educador del MMACA.
Objectius d'aprenentatge
- Reconeixement de formes geomètriques i del llenguatge geomètric.
- Modelitzar matemàticament unes situacions.
- Resolució de problemes en context.
- Aprendre a construir, confirmar i comprovar hipòtesis.
- Re-valorar la dimensió estètica de les matemàtiques.
- Reconèixer les matemàtiques al nostre voltant, a la natura i al dia a dia.
Continguts
Quina forma té una bombolla de sabó? Per què? Podria tenir una altra forma? Altres angles? Mirarem de predir les geometries de bombolles i films de sabó dins de diferents construccions de geometria plana i en volum. Posarem a prova la tensió superficial del sabó, testejarem la seva força i resoldrem problemes matemàtics amb ell, de manera experimental. Ens meravellarem amb la bellesa i complexitat d’aquest fenomen del nostre dia a dia. Finalment, experimentarem amb els aspectes més lúdics i estètics del sabó.
Criteris d'avaluació
- Analitzar les formes i angles de les construccions de sabó.
- Modelitzar matemàticament el seu comportament.
- Entendre els conceptes matemàtics que apareixeran, com el de mínima àrea i la seva importància.
- Dissenyar hipòtesis per predir fenòmens.
Competències bàsiques
Comunicatives
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Específiques per conviure i habitar el món
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Competència social i ciutadana
Metodològiques
- Competència matemàtica
- Competència d'aprendre a aprendre
Personals
- Competència d'autonomia i iniciativa personal